Choroba Parkinsona a rehabilitacja: wskazania, zalety, przebieg

Choroba Parkinsona dotyka dzisiaj coraz większej liczby osób. W jej przebiegu duże znaczenie ma odpowiednia rehabilitacja.

Wprawdzie na chorobę Parkinsona nie ma jeszcze leku, ale właściwe postępowanie jest w stanie opóźnić jej postęp i poprawić sytuację chorego. Poza farmakoterapią duże znaczenie ma odpowiednia rehabilitacja. Obecnie do wyboru jest szeroka gama ofert, na przykład rehabilitacja w chorobie Parkinsona w Instytucie Boczarska. Dlaczego fizjoterapia w tym schorzeniu ma tak duże znaczenie? Jak powinna być prowadzona?

Choroba Parkinsona – co warto wiedzieć?

Parkinson to choroba dotykająca układu nerwowego, czyli neurologicznego. Wykazuje ona postępujący charakter. Chociaż od lat poddawana jest ona badaniom, to nadal nie określono, co dokładnie ją powoduje, a także nie znaleziono skutecznego leku. Choroba Parkinsona jest rodzajem zwyrodnienia ośrodkowego układu nerwowego. Dochodzi wówczas do procesów neurodegeneracyjnych, czyli do uszkodzenia tkanek układu nerwowego, co powoduje pojawienie się charakterystycznych objawów.

Główne objawy choroby Parkinsona:

• parestezje kończyn
  • powolne i zubożałe ruchy
  • sztywność mięśni
  • drżenie spoczynkowe
  • niestabilna postawa
  • niewyraźna mowa
  • spowolnione procesy psychiczne

W początkowych fazach rozwoju schorzenie nie daje widocznych objawów. Potem może prowadzić do pojawienia się powyższych symptomów, natomiast z czasem dochodzi do ich dalszego pogłębiania.

Para staruszków

Jak leczy się chorobę Parkinsona?

Leczenie choroby Parkinsona polega na wykorzystaniu odpowiednich farmaceutyków, które mogą opóźnić postęp dolegliwości. Również bardzo ważnym elementem leczenia jest fizjoterapia, która pozwala choremu na dłuższe zachowanie sprawności. Właściwie dobrane leczenie i przestrzeganie zaleceń lekarskich pozwala wtedy na uzyskanie dobrych wyników terapeutycznych, wydłużenie życia chorego z jednoczesnym poprawieniem jego witalności.

Rehabilitacja w chorobie Parkinsona

W postępującej chorobie Parkinsona dochodzi do pogorszenia zdolności ruchowych. Wówczas pacjent może zacząć doświadczać objawów wpływających na jego poruszanie się, ale też codzienne czynności – spożywanie posiłków, higienę. Aby zadbać o sprawność osoby z chorobą Parkinsona, przeprowadza się różnego rodzaju terapie, między innymi metody neurorozwojowe NDT Bobath czy Prioprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF), czyli torowanie nerwowo-mięśniowe. Ważne są również ćwiczenia w domu, za pomocą których można uzyskać jeszcze lepsze efekty.

Gdzie można skorzystać z rehabilitacji w chorobie Parkinsona?

Obecnie fizjoterapia w chorobie Parkinsona prowadzona jest w wielu ośrodkach rehabilitacyjnych – tych posiadających umowę z NFZ oraz prywatnych. Rehabilitacja może być prowadzona z dojazdem do pacjenta, a także bezpośrednio w ośrodkach. Dostępne są również turnusy rehabilitacyjne przeznaczone specjalnie dla chorych na Parkinsona. Dobrym wyborem będzie również wspomniana wcześniej rehabilitacja w chorobie Parkinsona w Instytucie Boczarska – pacjenci mogą liczyć wówczas na kompleksową obsługę podczas turnusów, natomiast ich bliscy mogą w tym czasie odpocząć od codziennych obowiązków.

1 Odpowiedź

1. Arleta pisze:

Moja babcia ma chorobę Parkinsona. Od wielu lat, ale dzięki odpowiedniej rehabilitacji trzyma się bardzo dobrze oraz choroba tak bardzo nie daje jej się we znaki. Dodam, ze w ramach przychodni do której chodzi babcia miałam kontakty z wieloma osobami równiez chorymi na Parkinsona i stan babci jest na razie bardzo dobry Choroba wprawdzie posuwa się do przodu, jednak nie tak szybko jak sądziliśmy.

Polecam skontaktować się z dobrym rehabilitantem, który dobierze odpowiednie ćwiczenia do wykonywania w domu. To jest najważniejsze.