Piezochirurgia w stomatologii – na czym polega i jakie ma zastosowanie?

Coraz więcej gabinetów stomatologicznych wykonuje zabiegi piezochirurgiczne. Czym dokładnie jest piezochirurgia i kiedy jest ona używana w stomatologii?

Czym jest piezochirurgia?

Piezochirurgia to technika dentystyczna i chirurgiczna wykorzystująca fale ultradźwiękowe do przecinania kości. Technika ta polega na użyciu specjalnie zaprojektowanego urządzenia, które wytwarza fale ultradźwiękowe przekazywane do rękojeści trzymanej przez chirurga stomatologicznego. Rękojeść jest przeznaczona do przecinania twardych tkanek, takich jak kość, przy jednoczesnym pozostawieniu nienaruszonych tkanek miękkich. Piezochirurgia ma szereg zalet w porównaniu z tradycyjnymi technikami chirurgicznymi, dlatego też obecnie jest ona używana coraz częściej. Z takiej techniki korzysta między innymi krakowska klinika stomatologiczna zietekclinic.com, która wykorzystuje ją w wielu zabiegach.

Jakie zastosowanie ma piezochirurgia w stomatologii?

Piezochirurgia może być stosowana w różnych procedurach chirurgicznych. Najczęściej stosowana jest ona w poniższych zabiegach:

• wszczepianie implantów dentystycznych
  • podnoszenie dna zatok szczękowych
  • ekstrakcje – wyrywanie zębów
  • chirurgiczne usuwanie zębów
  • chirurgia przyzębia w przypadku różnych schorzeń periodontologicznych
  • leczenie endodontyczne – kanałowe
  • ortodoncja w celu przecinania kości i przyspieszenia procesów przesuwania zębów

Piezochirurgia jest wykonywana przy użyciu znieczulenia miejscowego, dlatego pacjenci nie odczuwają wtedy dolegliwości bólowych. Powoduje ona również mniejszy obrzęk po zabiegu w porównaniu z tradycyjnymi technikami chirurgicznymi. Wiąże się to również z szybszym czasem gojenia i mniejszym ryzykiem powikłań.

Jakie zalety ma piezochirurgia?

Do najważniejszych zalet piezochirurgii w stomatologii zaliczane są:

Precyzja cięcia

Piezochirurgia wykorzystuje ultradźwięki do precyzyjnych cięć w tkance kostnej. Pozwala to chirurgom usuwać tkankę kostną bez uszkadzania otaczającej tkanki miękkiej, takiej jak śluzówki, nerwy i naczynia krwionośne, które mogą zostać uszkodzone przy tradycyjnym cięciu.

Zredukowane krwawienie

Fale ultradźwiękowe stosowane w piezochirurgii umożliwiają kontrolowanie krwawienia podczas zabiegu. Może to zmniejszyć ryzyko powikłań i sprawić, że zabieg będzie bezpieczniejszy.

Mniejsza traumatyzacja tkanek

Dochodzi do zmniejszonego uszkodzenia otaczającej tkanki niż w przypadku zabiegów stosujących tradycyjne techniki chirurgiczne. Przekłada się to na szybszy czas gojenia oraz zredukowanie dolegliwości pozabiegowych, na przykład obrzęku tkanek, bólu i dyskomfortu.

Wszechstronność metody

Piezochirurgia może być stosowana w różnych procedurach chirurgicznych, w tym podczas wszczepiania implantów dentystycznych, w trakcie ekstrakcji zębów, w ortodoncji oraz w chirurgii przyzębia. Tak wiele zalet wynikających z zabiegów wykorzystujących fale ultradźwiękowe powoduje, że są one bardzo dobrym wyborem dla osób, którym zależy na efektywnym, bezpiecznym i wygodnym leczeniu różnych dolegliwości stomatologicznych.