Bolące plecy? Warto udać się do gabinetu fizjoterapeuty

Wiele osób narzeka dzisiaj na bolące plecy. Gdy także się do nich zaliczasz, pomyśl o wizycie u fizjoterapeuty.

Bolące plecy to nie tylko kręgosłup, ale również otaczające go mięśnie. Takie dolegliwości pojawiają się u wielu osób nawet w młodszym wieku. Praca w pozycji siedzącej lub stojącej, brak ruchu, nadwaga i otyłość – to tylko niektóre czynniki sprzyjające dolegliwościom bólowym. W takim przypadku dobrym wyborem może być fizjoterapia w Bunkier Medical SPA w Ostrowcu Świętokrzyskim. Dlaczego warto zdecydować się na pomoc fizjoterapeuty?

Czym jest fizjoterapia?

Fizjoterapia to nazwa metod rehabilitacji bazujących na zastosowaniu fizycznego oddziaływania na miejsca wywołujące dolegliwości. Specjalistą w tej dziedzinie jest fizjoterapeuta, który posiada odpowiednie wykształcenie i wie, jak pomóc swoim pacjentom w poprawie ich samopoczucia.

Do fizjoterapeuty warto udać się wtedy, gdy pojawiają się różne dolegliwości związane z układem ruchu, ale nie tylko – może on zaproponować także metody rehabilitacji wspierające leczenie różnych schorzeń, na przykład jak choroby serca, układu oddechowego czy pokarmowego lub choroby ogólne. Wizyta w gabinecie fizjoterapeutycznym wskazana jest także wtedy, gdy pojawiają się dolegliwości związane z plecami.

Dlaczego plecy bolą?

Do bolesności pleców dochodzi najczęściej na skutek nadmiernego przeciążenia kręgosłupa oraz mięśni pleców. Takie dolegliwości są zgłaszane obecnie bardzo często – dotykają one osób w różnym wieku. W zaawansowanej postaci mogą powodować nawet poważne problemy z poruszaniem się.

Bólom pleców sprzyjają:

  • praca w pozycji siedzącej lub stojącej
  • nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia
  • brak ruchu
  • nadmierny wysiłek
  • noszenie ciężarów
  • nadwaga i otyłość
  • stosowanie nieodpowiednich mebli – krzesła, materace
  • chodzenie w butach na wysokim obcasie
  • choroby reumatyczne

Bóle pleców – metody leczenia

Bóle pleców można zminimalizować z wykorzystaniem leków przeciwbólowych, jednak warto pamiętać, że jest to tylko półśrodek. Gdy bóle pleców pojawiają się często lub są przewlekłe, warto pomyśleć o udaniu się do dobrego fizjoterapeuty, który wykona diagnostykę i zaleci właściwe metody postępowania. 

Wśród metod stosowanych w leczeniu bólów pleców stosuje się:

  • terapia indywidualna – różne rodzaje ćwiczeń, na przykład czynne, bierne, oddechowe, relaksacyjne, stretching
  • masaże kręgosłupa – specjalnie opracowane masaże redukujące bóle pleców
  • kinesiotaping – zastosowanie specjalnych taśm naklejanych na skórę
  • laseroterapia – metoda fizjoterapeutyczna wykorzystująca energię laserową
  • elektroterapia – prądy elektryczne aktywujące tkanki
  • magnetoterapia – wykorzystanie potencjału pola magnetycznego
  • ultradźwięki – zabiegi wykorzystujące falę dźwiękową

Dobry fizjoterapeuta może dopasować właściwą metodę postępowania, aby zapewnić swojemu pacjentowi lepsze samopoczucie już od pierwszej wizyty.

Masaż pleców

Jak zapobiegać bólom pleców?

Aby bóle krzyża nie nawracały, ważne jest stosowanie się do kilku ważnych zasad.

Zapobieganie bólom pleców:

  • aktywność fizyczna – spacery, biegania, pływanie
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa w domu, na przykład joga
  • prawidłowe siedzenie podczas pracy siedzącej i częste odchodzenie od biurka, by rozprostować plecy
  • zakupienie dobrego materaca oraz krzesła biurowego do pracy
  • wybieranie wygodnego obuwia

Dokładnych porad dotyczących profilaktyki bólu pleców może udzieli fizjoterapeuta.

 

Może Ci się również spodoba

4 komentarze

  1. Lena pisze:

    Moim zdaniem warto. Sama wybralam sie do fizjoterapeuty bo bardzo bolały mnie plecy w odcinku lędźwiowym. Okazalo sie, ze bolaly mnie od nieodpowiedniego siedzenia podczas pracy. Garbiłam sie i miałam niewygodne krzesło. Dzięki konsultacji wymieniłam krzeslo, poza tym otrzymałam instruktaż, jakie ćwiczenia wykonywać na codzień, aby mniej bolało.

  2. Leszczyna pisze:

    A co polecicie a bolace plecy z domowych metod?

  3. Gosia pisze:

    Dorwałam się do prac ogrodowych jak szalona i naciągnięte mięśnie grzbietu dają popalić ale kupiłam w Lidlu 1,5 miesiąca temu poduszkę masującą z dwoma obracającymi się głowicami – jest super! Wieczorkiem przed tv siedz~ i masuję i następnego dnia znowu do roboty.

  4. SSS pisze:

    Rozciągać się, robić świece przed snem czyli ukrwic, i kołyskę na plecach (kolanami dotykamy prawie brody ściskając się rękami ) i na twardej powierzchni dzięki temu ustawiamy kręgi.

Dodaj komentarz