Ortopeda – co leczy i kiedy warto się do niego udać?

Problemy z układem ruchu wymagają konsultacji ze specjalistą w tym właśnie zakresie. Kiedy udać się do lekarza ortopedy?

Ortopedia jest jedną z głównych specjalności medycznych, która skupia się na układzie ruchu. Lekarze zajmujący się ortopedią zajmują się różnymi dolegliwościami, między innymi urazami, wadami, zapaleniami czy zakażeniami. Obecnie z pomocy lekarzy z tą specjalizacją można skorzystać w wielu miejscowościach, na przykład ortopeda w Oświęcimiu jest dostępny dla pacjentów w tej lokalizacji.

Czym zajmuje się ortopeda?

Lekarz o specjalności ortopedy zajmuje się w swojej praktyce zróżnicowanymi dolegliwościami kości, mięśni, stawów, więzadeł, nerwów i naczyń. Ortopeda może zajmować się schorzeniami dotykającymi narządu ruchu, ale również urazami, które mogą powstać na skutek wypadków. W ramach swojej praktyki lekarz ortopeda zajmuje się zarówno diagnozowane, jak i leczeniem dolegliwości narządu ruchu z wykorzystaniem do tego celu różnych metod – od stosowania ortez lub gipsu, poprzez prowadzenie odpowiednich działań fizycznych, a skończywszy na terapiach farmakologicznych i zabiegach operacyjnych.

Kiedy udać się do ortopedy?

Wizyta u ortopedy wskazana jest wtedy, gdy pojawiają się dolegliwości dotyczące układu ruchu. To zarówno urazy, jak i inne objawy, które mogą świadczyć o rozwijających się dolegliwościach.

Wskazania do wizyty u ortopedy:

• dolegliwości bólowe
  • ograniczenia w ruchu
  • zesztywnienia
  • stłuczenia
  • skręcenia
  • złamania
  • wady postawy, stóp
  • utykanie

Oczywiście to jedynie przykładowe objawy, jakie wymagają konsultacji z lekarzem o specjalności ortopedii. Wówczas może on przeprowadzić dokładne badania i na postawie wyników wskazać, co może być przyczyną objawów doświadczanych przez pacjenta. Następnie może również wdrożyć właściwe leczenie.

Jakie dolegliwości leczy ortopeda?

Ortopeda w swojej praktyce zajmuje się różnymi dolegliwościami, jakie dotykają pacjentów. Może on skupiać się na pacjentach dorosłych, ale również może specjalizować się w diagnostyce i leczeniu dzieci – dostępny jest także dziecięcy ortopeda..

Wybrane choroby, które leczy ortopeda:

• choroby zapalne stawów oraz kości
  • dyskopatie
  • martwica kości
  • mineralizacja kości
  • nowotwory kości
  • choroba Dupuytrena
  • choroba Olliera
  • choroba Scheuermanna
  • płaskostopie
  • przeciążenia
  • przepuklina
  • rwa kulszowa
  • skręcenia
  • uszkodzenia kolan
  • wady postawy
  • wady wrodzone układu ruchu
  • złamania
  • zmiany zwyrodnieniowe
  • zwichnięcia

Poza schorzeniami na powyższej liście ortopeda może zająć się również terapią innych dolegliwości, jakie dotykają układu ruchu człowieka.

Jak wybrać dobrego ortopedę?

Obecnie do ortopedy można udać się w ramach NFZ lub skorzystać z konsultacji prywatnych. W pierwszym wariancie konieczne jest otrzymanie skierowania, na przykład od lekarza rodzinnego – nie dotyczy to sytuacji, gdy konieczna jest natychmiastowa pomoc, na przykład przy złamaniu. Z kolei prywatnie ortopeda w Oświęcimiu pomoże bez konieczności donoszenia skierowania od innego lekarza. Dzisiaj wielu pacjentów decyduje się na wizyty u lekarza prywatnego. Głównym atutem jest w tym przypadku krótszy czas oczekiwania na wizytę. Często zdarza się, że ortopeda może przyjąć pacjenta jeszcze tego samego tygodnia, a nawet z dnia na dzień, gdy konieczna jest szybka pomoc.

Adresy gabinetów ortopedycznych można znaleźć w internecie wraz z opiniami na temat lekarzy.

1 Odpowiedź

1. Bartek pisze:

Witam! Czy komuś z was zdarzyła się tak paskudna kontuzja jak zwichnięcie Mostkowo obojczykowe? I czy udało się komuś wrócić po czymś takim na siłownię?

Dodam, ze jestem osobą ćwiczącą i zastanawiam się czy taka kontuzja mi nie zaszkodzi w dalszym prowadzeniu ćwiczeń….